الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
الحقوني يا مسيحين فمن كلامكم ادينكم
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="artamisss, post: 104752, member: 354"] [SIZE="5"] يعنى ايه الانسان ليه حريه نسبيه هو مش ربنا اللى اداله الحريه دى وبعدين يعنى ايه ربنا يدين اللى مايعبدوة يعنى اللى بيعدوة مش هايداناو لا هايدانو دنيا واخرة احنا فى الاول و الاخر بشر وغير معصومين من الخطأ وكل انسان وقوم على شرائعهم اللى بيؤمنوا بيها واذا كان المسحيين دينهم دين محبه وسلام وهما فيهم بعض الناس مابيعملوش بالشرائع ولا القوانين اللى ربنا عاطهالهم يبقى مش ذنب الدين اذا ماكنش فيه كلمه واحده تحض على القتل ولا السفك انما ذنب الناس اللى لسه متمسكه بعادات غبيه من اول ما دخل الشر للعالم انما تيجى تقولى رسول جاى من ربنا يقتل فىالناس علشان يدخلهم دين بالعافيه واذا مادخلوش يدفعوا الجزيه ورجليهم فوق رقبتهم واللى يسيب الدين يتقتل ليه ده كله هو لو صح او كان من ربنا فعلا ماكنش هايثبت كان هايستنى ربنا يبعت حد يثبته بالسيف ؟؟؟ ولو كان صح كان بمجرد ما مات الرسول ظهرت الرده فى الناس وخلفاء الرسول عملوا حروب الرده علشان يرجعوا الناس ببالعافيه ؟؟؟ تعالى شوف تاريخ المسيحيه المسيحيه انتشرت والرسل بشروا بيها و تركوا الاساس او البذرة الصحيحه للايمان وماتو ايه اللى حصل بعد كده الناس كانت مقتنعه فعلا بانه دين سلام وربنا كان بيقويهم وعلى الرغم من الاضطهادات اللى تعرضت ليها الكنيسه مش هاقولك مفيش ناس ما سبتش الايمان لا فى سابو ورجعوا لوثنيتهم لخوفهم من بطش الرومان لكن فى الاخر خسروا والامثله تتعدد مش مشيوا بقى رؤساء الكنايس فى العالم يدبحوا فى الناس اللى تركت الايمان بالعافيه يرجعوا اما حكايه الايه فاهى مش محتاجه توضيح اكتر من المثل اللى قولتهولك يوضع سرة فى اضعف خلقه وقوتى فى الضعف تكمــــُل يعنى الانسان الضعيف ربنا بيكون معاه فى كل شيئ علشان يعنيه ويثبت بيه للاقوياء المستكبرين ان ربنا اقوى من الكل حتى وان كان فى هذا الانسان الضعيف بلاش امثله على الناس والبشر انت لو شفت نمله صغيرة تامل حركتها واد ايه هى كان ضعيف لكن قدرة ربنا بتتجلى فى مخلوقاته الضعيفه واد ايه عندها نعمه الصبر فى العمل ومساعده نفسها ايوب نفسه تتنطبق عليه هذة الايه ربنا من خلاله اثبت لعشيرة ايووب كلها الوثنيين ان ربنا مع الضعفاء وناصرهم الموضوع مش محتاج مجادله زى مابتقول الموضوع محتاج تفهم وتشغل عقلك انت لو تاملت نفسك هاتلاقيها ان قوة الله فيك انت الكائن الضعيف تكمل نقائصك وربنا معاك [/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
الحقوني يا مسيحين فمن كلامكم ادينكم
أعلى