الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
الحقوني يا مسيحين فمن كلامكم ادينكم
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="artamisss, post: 103610, member: 354"] [b] انت لو تلاحظ يا كابتن ان ربنا ف ى العهد القديم لما كان بيبد شعب ما كان بيبقى بسبب كفرة وضلاله وبعدين ايام العهد القديم ما حد ش كان يعرف ربنا ولا يؤمن بيه الا شعب الله المختار علشان كده كانو واخدين الم فى نفسهم يعنى لما ربنا يبيد شعب ما بسبب قسوته على الناس اللى بيبعبدوة يبقى ربنا مامرش بالقتل علشان يدخلو دين معين يا كابتن يا عريف زى نبيك ماعمل وقاتلوا الناس حتى تسمعو شهاده ان لااله الا الله وكمل الباقى مش كده ولا دى مش موجوده فى كتابك ؟؟؟ ولما الشيطان يطلب من ربنا ربنا يوافقه ليه ميعرفش انه هايوقع الناس فى الشر زى ماعمل فى ادم وحوا ولا ربنا لايعلم الغيب يا كابتن ؟؟؟؟ ثم اختبار الايمان لايوب ربنا ماكنش عارف يعنى ان ايوب هاصيبر لا يا فالح كان عارف وعلشان ربنا يتمجد قدام الناس الكفرة اللى كانو من عشيرة ايوب ربنا سمح بالتجربه علشان يثبت لايوب وعشريته انه يوجد الللللله واحد فقط هو الذى يحيى ويميت مش علشان يعرف ايوب تقى ولا لاء الله لايجد على فكرة جديد الله عالم القلوب والكلى يا استاذى الفاضل وبرضه زى مابيقول الكتاب المقدس لان قوتى فى الضعف تكمُل بالنسبه لقسطنين الملك اللى سعتك بتتكلم عليه لو انت قارى اصلا تاريخ مسيحيه كويس هاتعرف هو ليه قاتل المسيحين وليه مسك سيف انا هاوفر عليك عناء المسيرة بعد ما الايمان المسيحى انتشر واعترفت بيه الدوله الرومانيه دين رسمى الشيطان ماسكتش وابتدى ينخر زى السوس فى عقول كبار المسيحين وطلعت بدعات وهرطقات كتيرة مخالفه للايمان المسيحى حتى ان قسطنين نفسه امن بهذة البدع والهرطقات وابتدى يشن حروبه علىالناس اللى تمسكو ا بالايمان الصحيح المسيحى وخسر مملكته وحروبه حتى ابنه كده بوظ له الدنيا يبقى ده سيف كان من الشيطان ولا لاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبعدين انت قلت حته عجبتنى موت الحقيقه بتاعت الشيطان اللى طلب من ربنا يسيبه لحد يوم الدينونه طب هو مين يعرف يوم الدينونه امتى ولا هو الشيطان كان عارف بمصيرة مسبقا ؟ طب لما هو كده يبقى انت رديت على نفسك ان رسولك برضه قتل فى الناس يمين وشمال بحجه انهم لازززم يدخلوا دين رسولك وليس دين الله لان بالعقل كده ربنا مفطم الناس على انه هو الاله الوحيد واسمه انتشر فى الكون كله مش لسه فاكر بعد 600 سنه يطلع واحد يقوله روح اهدى الناس فكروا بعقل شويه ولا مش كتبابك قايل برضه ان ربنا حر يهدى من يشاء ويكفر من يشاء وفى الاخر يجى يحاسبهم فى الاخر ة طب ازاااااااااااى بالذمه اذا كان المتكلم مجنون اللى بيستمع عاقل ربنا يهديك كده وتفهم قصدى[/b] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
الحقوني يا مسيحين فمن كلامكم ادينكم
أعلى