البكاء يطيل عمر الفتيات

M a r i a m

Trust God
عضو مبارك
إنضم
30 مايو 2008
المشاركات
6,439
مستوى التفاعل
151
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

واو صح لو طلع الكلام ده حقيقي
يبقي عمري طويل جدا هخلد هنا
ههههههههههههههههه
طب كويس صدقني
ميرسي على المعلومة الجميلة دى
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

واو صح لو طلع الكلام ده حقيقي
يبقي عمري طويل جدا هخلد هنا
ههههههههههههههههه
طب كويس صدقني
ميرسي على المعلومة الجميلة دى

مرسي ليكى


ربنا يباركك
 

viviane tarek

New member
عضو
إنضم
20 يوليو 2008
المشاركات
442
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
القاهرة
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

دة كدة مرسية مرتين
مرة عالموضوع الفنى دة
وثانيا" على انى ضمنت انى هعيش كتير اوى
علشان انا دمعتى قريبة جدا"


شكرا" على الموضوع الجميل
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

دة كدة مرسية مرتين
مرة عالموضوع الفنى دة
وثانيا" على انى ضمنت انى هعيش كتير اوى
علشان انا دمعتى قريبة جدا"


شكرا" على الموضوع الجميل

ربنا يباركك

مرسي على الرد
 

اني بل

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
17 يوليو 2007
المشاركات
36,105
مستوى التفاعل
1,337
النقاط
0
لماذا الفتيات سريعات البكاء

يقول العلماء: "اذا احسست برغبة في البكاء فلا تحبس دموعك،فان كثيرا من الآلام والاحزان والغضب تسيل مع هذه الدموع"



كما ان العلم يقول ان دموع المرأة اسرع من دموع الرجل.


فهي تتعلم البكاء قبل الرجل فتربية البنات تحتاج الى قدر كبير من الحزم قد لا يحتاج اليه الصبي،لهذا فهي تبكي لانها تعاقب اكثر مما يعاقب شقيقها.


وبعض علماء النفس يعتبرون بكاء الكبار عودة الى الطفولة..


انهم يبكون لانهم بحاجة الى عطف من حولهم ويبكون لانهم لا يجدون وسيلة للتنفيس عن الضغط النفسي الا الدموع، ويبكون حزنا وقهراوفرحا ايضا.



وبكاء المرأة الذى يراه البعض أكثر من اللازم لايرجع فقط الى طبيعةالمرأة الفسيولوجية او النفسيةوانما يعود ايضا الى اسباب علمية،فالمرأة أكثر بكاء من الرجل بسبب هرمون يدعى "البرولاكتين" وهذاالهرمون يفرزه الجسم كرد فعل للتوتر والأحزان ولمشاعرالاكتئاب التي تنتاب المرأة وهو يرتبط بالبكاء، وعندما ترتفع نسبته في الجسم كثيرا مايسبب البكاء لأتفه الأسباب.


والبكاء بالنسبة للرجل والمرأة أسلم طريقة لتحسين الحالة الصحية وليس دليلا على الضعف أو عدم النضج،وهو أسلوب طبيعي لإزالة المواد الضارة من الجسم التي يفرزها عندما يكون الإنسان تعسا أو قلقا او في حالة نفسية سيئة،والدموع تساعدعلى التخلص منها. ويقوم المخ بفرز مواد كيميائية للدموع مسكنة للألم.



والبكاء أيضا يزيد من عدد ضربات القلب، ويعتبر تمرينا مفيدا للحجاب الحاجز وعضلات الصدر والكتفين،وبعد الانتهاء من البكاء تعود سرعة ضربات القلب إلى معدلها الطبيعي وتسترخي العضلات مرة آخرى وتحدث حالة شعور بالراحة، فتكون نظرة الشخص إلى المشاكل التي تؤرقه وتقلقه أكثر وضوحا،بعكس كبت البكاء والدموع الذي يؤدي إلى الإحساس بالضغط والتوترالمؤدي إلى الإصابة ببعض الأمراض مثل الصداع والقرحة.


وفى المجتمعات الشرقية ربما يعتبر بكاء الرجل شيئا مشينا او دليلا على الضعف،الا ان الحقيقة ان للرجل الحق فى ان يبكي، فكبت الدموع ربما يعرض الإنسان رجلا كان او إمرأة للخطر فقد يصيب بأزمات القلب واضطرابات المعدة والصداع وآلام المفاصل.



ويرى العلماء من ذلك ان عمرالمرأة اطول من عمر الرجل لأنها لا تتردد فى ترك العنان لدموعها ولا ترى فى ذلك حرجا، وبالتالي يسهم ذلك فى راحتها النفسية والجسدية، اماالرجل - فى المجتمعات الشرقية بالذات- فمع تعرضه للضغوط وفي الوقت نفسه تحفظه بشأن البكاء وبعملية حسابية بسيطة وجد العلماءان المرأة نظريا تكون اطول عمرا​
 

totty

USE ME
مشرف سابق
إنضم
12 أبريل 2007
المشاركات
10,444
مستوى التفاعل
60
النقاط
0
الإقامة
فى الدنيا
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

واحيانا بيكون بكاء البنت عشان هيا بتكون رقيقه ومش عنيفه زى الاولاد اللى مش بتفرق معاهم
ههههههههههه

موضوع كتير حلو
ميرسى
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

شكرا جدا للموضوع الجميل

الرب معاكم
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

فهي تتعلم البكاء قبل الرجل فتربية البنات تحتاج الى قدر كبير من الحزم قد لا يحتاج اليه الصبي،لهذا فهي تبكي لانها تعاقب اكثر مما يعاقب شقيقها.
اعتررررررض على هذه العباره فالولد يحتاج لحزم قد يكون اكثر من البنت بمراحل حتى ينشأ وهو قادر على تحمل المسؤوليه .
ميرررسى على الموضوع الجميل
ربنا يباركك
 

zezza

يا رب ...♥
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2008
المشاركات
11,014
مستوى التفاعل
339
النقاط
0
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

ويرى العلماء من ذلك ان عمرالمرأة اطول من عمر الرجل لأنها لا تتردد فى ترك العنان لدموعها ولا ترى فى ذلك حرجا

الحمد لله عمرى هيطول زيادة عن اللزوم
ده الواحد ممكن يعيط على نملة ماشية فى الشارع :)
شكرا جوجو على الموضع ربنا يباركك
 

صوفيا مجدى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
18 يناير 2008
المشاركات
2,407
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

جميل ان البكاء مفيد ودة كويس طبعا للبنات احسن من الاولاد

شكرا على الموضوع
 

dodoz

o.O o.O
عضو مبارك
إنضم
30 أغسطس 2007
المشاركات
5,671
مستوى التفاعل
64
النقاط
0
الإقامة
Mn2oosh F Kfoo ^_^
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

ميرسى لييييييكى
موضوع مفيييييييد
يسوع يبارك حياتك
 

youhnna

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2008
المشاركات
4,566
مستوى التفاعل
41
النقاط
0
الإقامة
مصر
رد: لماذا الفتيات سريعات البكاء

موضوع جميل
ربنا يبارك حياتك​
 

tasoni queena

عضوة اخضريكا
عضو مبارك
إنضم
24 يوليو 2009
المشاركات
32,906
مستوى التفاعل
790
النقاط
0
الإقامة
أقواله فى فمى وبظل يده سترنى
هههههههههههههههههههههههههههههه

البنات كلها مميزات حتى العياط بتاعها
للاسف عمرى مش هيبقى طويل ببقى ساعات زعلانة بس مبعرفش اعيط
دمعتى مش قريبة

اللى الناس بتستقل بيه بيطول عمرها
لكن الولاد لازم تكتم فى نفسها لحد ما تطق تموت
 
أعلى