الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الارتباط العاطفى قبل الزواج؟(artamiss-جاسى)
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="blackguitar, post: 257513, member: 399"] [b]رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد[/b] [B][SIZE=3][COLOR=olive]انتى بتطرحى موضوع كبير اوى يا جاسى لكن هحاول ابين وجهه نظرى [/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][SIZE=4]اولا قبل اى شىء[/SIZE] [COLOR=red]ان فيه حاجات كتير اوى اوى فالدنيا دى وفحياتنا مش بنبقى راضيين عنها لكن بنضطر اننا نسلم ليها ونوافق عليها ونتأقلم عليها [/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][COLOR=red][U]ويمكن احيانا الجواز بيكون احد الاشياء دى[/U][/COLOR] [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][COLOR=blue][U]جواز الصالونات[/U][/COLOR] معتقدش ان فيه حد يحب يتجوز بالاسلوب ده لكن للاسف اغلب الشعب المصرى اتجوز كده[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][COLOR=teal]البنت حلوة وعيلتها كويسة ......وست بيت واد المسؤليه[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]وفنفس الوقت مش عاوز اطلع عليه انه دايما سيء لان فيه قاعده عامه بتقول [SIZE=4][COLOR=red]الحب بيجى بالعشرة[/COLOR][/SIZE]....عارفين ..... حتى لو مكناش مقتنعين بيها ومش حابينها لكن مضطرين اننا نقبل القاعده دى .... عارفين ليه؟؟؟ لانها قاعده صحيحه جدا [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [SIZE=3][U][SIZE=4]خاصه فالظروف اللى احنا فيها دى اللى للاسف اغلب قصص الحب فيها تبقى نهايتها الفراق ومش عاوز اقول الفشل لانى مش مقتنع بحاجه اسمها قصه حب فاشله[/SIZE][/U] [/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [B][SIZE=3]وده طبعا لاننا لو حوالنا نناقش ازاى الولد يحب البنت؟؟؟ اكيد فالكليه والدراسه ومعنى كده انه بعد الدراسه لازم يشتغل كويس ويكون نفسه بسرعه عشان يعرف يرتبط وطبعا ده -فظل الظروف الجميله اللى احنا عايشين فيها- محتاج ع الاقل 4 سنين ويمكن اكتر [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]فالموضوع ده يبقى ناجح لو البنت حبت ولد فاخر سنه فالكليه وهيه لسه سنه اولى او تانيه[/SIZE][/B] [B][SIZE=3]لكن لو الاتنين سن واحد يبقى البنت هتستنى لغايه ما يكون عندها ع الاقل 27 سنه وطبعا بيبقى فالحاله دى الوضع صعب جدا [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]فيه كله حلوة اوى انتى سالتى فيها يا جاسى[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]ونتى هنا بقيتى [COLOR=red]فمربط الفرس[/COLOR] ... [COLOR=darkorange]الاعجاب او القبول ودى انا بعتبرها همزة الوصل بين جواز الصالونات وجواز الحب [/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]الاعجاب الداخلى بالقلب وبعدين استخدام العقل فدراسه الشخصيه ومنها بيبدا القرار السليم بالاتنين ... [SIZE=4]العقل والقلب[/SIZE] وده المطلوب [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]وده مش معناه ان جواز الحب مش موجود او غلط لكن مش كله موجود ولا كله صح [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]ونفس الكلام على جواز الصـــــــــــــــــــالونـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــات[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=4][COLOR=sienna]وفالنهايه وحنا فمرحله ما قبل الكليه الواحد فينا بيفكر فالحب .... الحب وبس مش بيفكر فاى شىء تانى [/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=4][COLOR=sienna]لما نكبر شويه بنفكر فحب يكون نتيجته الارتباط لكن ازاى وامتى منعرفش[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][SIZE=4][COLOR=sienna]لما نتخرج ونشتغل نبدا نفكر بعقل شويه حب يعنى ارتباط يعنى مسئوليه يعنى فلوس يعنى شغل يعنى شقه وخلافه ونبدا ع هذا الاساس ندرس الموضوع[/COLOR][/SIZE] [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]قصدى يعنى ..... انه كل ما الانسان بيشوف تجارب ع مدى حياته كل ما بيكبر كل ما عقله بيفهم اكتر ويتحكم فقلبه اكتر واكتر [/SIZE][/B] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الارتباط العاطفى قبل الزواج؟(artamiss-جاسى)
أعلى