الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
عالم الكمبيوتر و تطوير و تصميم المواقع
ازاى استب الويندوز لوحدى
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="ipraheem makram, post: 476046, member: 22652"] [b]رد على: ازاى استب الويندوز لوحدى[/b] هو الموضوع بسيط فمتخفش علشان لو خفت مش هتعرف تعمل حاجة اول خطوه اهام حاجة بس متخفش من كل الكلام دة كلة انا حاولت اشرحلك تفصيل التفصيل 1- طبيعة جهاز الكمبيوتر ان اول حاجة بيقراة عند التشغيل هو الهارد ديسك فنعدل فى الجهاز علشان اول ميفتح يقرإ الـ [COLOR="Red"]CD[/COLOR] اول حاجة تعمل rsetare للكمبيوتر وبعدين وهو بيفتحفى الاول تدوس على زرار [COLOR="red"]DEL[/COLOR]اليى بجانب رقم [COLOR="red"]0[/COLOR]هتظهر شاشة زارق فى الشريط الى فوق هتلقى كلمات انجليزى جانب بعض هات كلمة[COLOR="red"]BOOT[/COLOR]دوس علية هيظهر ثلاثة سطور تحت بعض دوس على اول واحد هيظهر عندك ثلاثة كلمات 1-الهارد 2-الفلبى ديسك 3 -الـ سى دى طبعآ بالانجليزى الترتيب دة بيعرفك ان الكمبيوتر اول حاجة بيقرأة عند التشغيلى, فطبعآ هنخلى الـ CD اول حاجةفى الترتيب يقراة الكمبيوتر هدوس على اول كلمة عندك فليكن مثلا الهارد هيتلع شاشة صغيرة فية الهارد والسي دى تدوس على السى دى دبل كليك هيبقى مكتوب اول حاجة وهو دة الى احنا عاوزينة علشان الكمبيوتر يقر السى دى اول حاجة وبعدين تدوس على [COLOR="red"]F10[/COLOR] وبعدين تدوس Ok الجهاز هيعمل rsetare لوحدة 2-اثناء وهو بيشتغل دوس على المسطرة هيظهر شاشة زراق هو هيفرمت الـ[COLOR="red"]c [/COLOR]لوحدة اهم حاجة تركز فى الكلام ايى هيظهر فى الشريط الازرق اليى تحت لان هو دة هيقولك اية المطلوب علشان تعملة الان هو تقريبن اول امر هيطلبة منك ان انت تدوس [COLOR="red"]enter [/COLOR]وبعدين [COLOR="red"]F8 [/COLOR]وبعدين[COLOR="red"]ESC[/COLOR]وبعين[COLOR="red"]enter[/COLOR] ,هيظهر اربع اختيارت تدوس على اول اختيار وبعدين حرف الـF انا اقلتلك دة على حسب منا فاكر بس ركز فى الكلام ايى فى الشريط اليى تحت اليى فية الاومر اليى التلك علية وبعدين هو الجهاز هيكمل لوحدة سيبة مع نفسه وبعد ميخلص الجزء دة هيعمل [COLOR="red"]rsetare[/COLOR] ويفتح شاشة جديدة هو هيكمل لوحدة لحد هيتلعلك رسالة هيقلك دخل كلمة السر فى اسطونات بتتلب كلمة السر واسطونات لا, لو متعرفش كلمة السرقبل متعمل حاجة خالص ضع الاسطونة فى ال سى دى ودس على السطوانة وهى مقفولة مش شغلة دوس على كليك يمين هيتلع ملفات كتير دو على الملف اليى مكتوب علية[COLOR="red"] S N[COLOR="Black"]او[/COLOR]srel namer [/COLOR]هتلقى ارقام وحروف اكتبة فى ورقة هما 14 حرف ورقم بس طلع الاسطوانة وبد اول خطوة وبعد متكتب كلمة السر دوس على [COLOR="Red"]next[/COLOR] وبعدين[COLOR="red"] next[/COLOR] وبعدين هيقلك عارف اللغة هتلى شاشة لونة رصاصى ظهرتهتلقى فوق ثلاث زراير دوس على الزرار الى فى النص هيظهر مربعين فى الجانب صغيرين هتعلم عليهم وبعدين تدوس[COLOR="red"] Ok[/COLOR] وبعدين تدوس على الزرارين البقين هتلى سهم صغير اتجاه الى تحت هدوس علية وتختار [COLOR="red"]egypt[/COLOR] وبعدين هتلى حوالى اربع اسهم فى الزرراين دول هتختار [COLOR="red"]egypt[/COLOR] او [COLOR="red"]cairo[/COLOR] وبعدمتخلص دوسOk او[COLOR="red"] next [/COLOR]بس وبعدين هى هكمل لوحدة لحد ما الجهاز يعمل [COLOR="red"]rsetare[/COLOR] جد انت خلاصت التصتيب هتظهر شاشة لونة لبنى هيطلب منك الاسم وبعدين هتلقى كلمة next فى الشاشة من تحت على اليمين وبعدين هتظهر شاشة تانى لونة لبنى فى من الجانب الشمال دائرتين صغيرين تحت بعض تدوس على اول واحدة وبعدين تدوس على[COLOR="red"] next[/COLOR] وبعدين هتظهر شاشة تانى هتلقى جنب كلمة[COLOR="red"] next[/COLOR] كلمة[COLOR="red"]SIkP[/COLOR] هدوس علية وبعدين f ويرت بعد متخلص تبعتلى وتقلى اية الى حصل ومتخفش لو معرفتش تعملة هات المهندس يعملهلك بس خلى بالك هو بيعمل اية وركز معة علشان بعد جدة متحتجوش انا زيك بزبط مكنتش اعرف حاجة خلاص فى التصتيب بس كان كل ميجى حد ينزلى نسخة كانت بخلى بالى هو بيعمل اية سلام والنعمة [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
عالم الكمبيوتر و تطوير و تصميم المواقع
ازاى استب الويندوز لوحدى
أعلى