أقوال الأباء عن ميلاد المسيح

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus

-حملت مريم "النار"فى يديها.واحتضنت اللهيب بين زراعيها.اعطت اللهيب صدرها كى يرضع وقدمت لذاك الذى يقوت الجميع لبنه

(مار أفرام السريانى).

-القديسة مريم هى معمل اتحاد الطبائع هى السوق الذى يتم فيه التبادل المبجل هى الحجال الذى فيه خطب "الكلمة"الجسد

.( الاب بروكلس بطريرك القسطنطينية).

- لو أن ابن الانسان رفض التجسد فى احشاء العذراء ليأست النسوة ظانات انهن فاسدات.

(القديس اغسطينوس).

- لو أن ميلاد المسيح افسد بتوليه العذراء لما حسب مولودا من عذراء.

(القديس اغسطينوس).


- لا نكرم العذراء من اجل ذاتها وانما لانتسابها لله.

(القديس اغسطينوس).

- لقد ولد المسيح من امرأة ليواسى جنس النساء.


(القديس اغسطينوس).


- بالمراة جلبت الحية للانسان الآول خبر الموت وبالمرأة نقلت الناس بشرى الحياة.


(القديس اغسطينوس)
 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
لو أن ميلاد المسيح افسد بتوليه العذراء لما حسب مولودا من عذراء.

(القديس اغسطينوس).
اقوال جميله جدا
شكرا ليك على الاقوال يا النهيسى
ربنا يبارك حياتك
 

Bnota_Zr†a

يسوع مُخلصي
عضو مبارك
إنضم
23 مايو 2008
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
43
النقاط
0
- بالمراة جلبت الحية للانسان الآول خبر الموت وبالمرأة نقلت الناس بشرى الحياة.


(القديس اغسطينوس)

اقوال طيبة
شكرا لكـــ
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
السيد المسيح يبارككم

شكرا جدا للمرور الغاااالى
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON


جميل يا النهيسى

شكراااااا على الاقوال الرائعة

ربنا يبارك حياتك
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus


شكرا جدا ليكم


مرور فى منتهى الروووعه

كل سنه وانتم طيبين


 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
تسلم ايدك يا باشا
 

†السريانيه†

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
902
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
الإقامة
في حمى العلي
لو أن ميلاد المسيح افسد بتوليه العذراء لما حسب مولودا من عذراء.

(القديس اغسطينوس).

موضوع جميل جداااا كله ااستفادة
ربنا يباركك​
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
لو أن ميلاد المسيح افسد بتوليه العذراء لما حسب مولودا من عذراء.

(القديس اغسطينوس).

موضوع جميل جداااا كله ااستفادة
ربنا يباركك​
شكرا جدا للمرور الرائع الرب يبارككم
 
أعلى