سلام ونعمه
قرأت ليوسيفوس مستشهد بالمؤرخ الفرعوني مانيثو حول وجود اليهود في مصر يقول :
"الكاتب الأول الذي أقترح أن أتحدث عنه مطولاً هو كاتب استفدت منه قليلاً من قبل في تقديم دليل على عراقتنا القديمة - أعني مانيثو. هذا المؤلف ، الذي وعد بتفسير التاريخ المصري من كتاباته المقدسة ، يبدأ بالقول إن شعبنا جاء إلى مصر بعشرات الآلاف ، وأخضع سكانها ؛ ثم يعترف أننا بعد ذلك خرجنا من تلك البلاد واستقرنا فيما يسمى الآن يهودا ، وبنينا هناك القدس وهيكلها."
The first writer on whom I propose to dwell at some length is one I have made use of a little before in giving evidence of our antiquity -- I mean Manetho. This author, having promised to interpret the Egyptian history out of their sacred writings, begins by stating that our people came to Egypt in tens of thousands, and subdued its inhabitants; and then admits that we afterwards went out of that country and settled in what is now called Judaea, and there built Jerusalem and its temple.
(ch. 26, sec. 228)
"نشأ التشهير علينا من المصريين. ولإرضائهم ، تعهد بعض المؤلفين بتشويه الحقائق ؛ لقد شوهوا ظروف دخول أجدادنا إلى مصر ، وقدموا رواية كاذبة عن مغادرتهم."
The libels upon us originated with the Egyptians. To gratify them, certain authors undertook to distort the facts; they misrepresented the circumstances of the entry of our ancestors into Egypt, and gave an equally false account of their departure.
(ch. 25, sec. 223)
هل كتابات المؤرخين الفراعنه عن اليهود موجوده ام لم يبقى منها سواء اقتباسات في كتب اخرى مثل يوسيفوس؟
قرأت ليوسيفوس مستشهد بالمؤرخ الفرعوني مانيثو حول وجود اليهود في مصر يقول :
"الكاتب الأول الذي أقترح أن أتحدث عنه مطولاً هو كاتب استفدت منه قليلاً من قبل في تقديم دليل على عراقتنا القديمة - أعني مانيثو. هذا المؤلف ، الذي وعد بتفسير التاريخ المصري من كتاباته المقدسة ، يبدأ بالقول إن شعبنا جاء إلى مصر بعشرات الآلاف ، وأخضع سكانها ؛ ثم يعترف أننا بعد ذلك خرجنا من تلك البلاد واستقرنا فيما يسمى الآن يهودا ، وبنينا هناك القدس وهيكلها."
The first writer on whom I propose to dwell at some length is one I have made use of a little before in giving evidence of our antiquity -- I mean Manetho. This author, having promised to interpret the Egyptian history out of their sacred writings, begins by stating that our people came to Egypt in tens of thousands, and subdued its inhabitants; and then admits that we afterwards went out of that country and settled in what is now called Judaea, and there built Jerusalem and its temple.
(ch. 26, sec. 228)
"نشأ التشهير علينا من المصريين. ولإرضائهم ، تعهد بعض المؤلفين بتشويه الحقائق ؛ لقد شوهوا ظروف دخول أجدادنا إلى مصر ، وقدموا رواية كاذبة عن مغادرتهم."
The libels upon us originated with the Egyptians. To gratify them, certain authors undertook to distort the facts; they misrepresented the circumstances of the entry of our ancestors into Egypt, and gave an equally false account of their departure.
(ch. 25, sec. 223)
هل كتابات المؤرخين الفراعنه عن اليهود موجوده ام لم يبقى منها سواء اقتباسات في كتب اخرى مثل يوسيفوس؟