البكاء يطيل عمر الفتيات

rania-grg

New member
عضو
إنضم
12 ديسمبر 2006
المشاركات
238
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: من حقك ان تبكى!!

ميرسى ياجيرل على المعلومات الجميلة دى.....ربنا معاكى
 

sandy23

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
28 فبراير 2007
المشاركات
295
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
lebanon
رد على: من حقك ان تبكى!!

شكرا جيرل على الموضوع الحلو والمعلومات المفيدة
الرب يبار حياتك
 

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
رد على: من حقك ان تبكى!!

مرسيي لمروركم يا شباب
ولا يهمك يا ميرولا كلنا واحد
وانا من رأى البكاء مش ضعف عمره
فعلا بيخلى الانسان يهدا ويفكر كويس
بس نعمل ايه مجتمع شرقى
بس برضو احنا الشباب ولازم نحاول نغير ده
بجد مش شايفه اى ضعف ان الولد يبكى
بس مش قدام حد
يعنى ميبقاش زى البنت يعنى
ولا ايه رأيكم؟؟
منتظره باقى الأراء:new2:
 

رومانتيك

بتفهمنى وتحس بيا
عضو مبارك
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
300
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: من حقك ان تبكى!!

بجد موضوع جميل وانا استفدت منه كتير وحياتك ياجيرل لاخلى كل الولاد اللى اعرفهم يعيطوا ههههههه ميرسى ياقمر ربنا يعوضك
 

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
رد على: من حقك ان تبكى!!

ايوه كده جدعه
بس فى طريقه واحده تخليهم كلهم يعيطوا فى وقت واحد

شوال بصل
 

MarMar2004

بنت بابا يسوع
عضو مبارك
إنضم
25 مارس 2007
المشاركات
1,622
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
في قلبه وعلي كف يديه
رد على: من حقك ان تبكى!!

الموضوع بجد رائع وانا عن نفسي كل ما احس اني محتاجة اني ابكي ببكي علي طول مرسي ليكي كتتير يا جيرل
 

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
رد على: من حقك ان تبكى!!

العفو يا مرمر
بس ليا تعليق ليكى بس متزعليش منى
انت ليه كاتبه نفسي حزينه حتى الموت
بجد يا مرمر قلبى بيوجعنى كل مبقراها
حرام عليكى بنت الملك تحزنى قلبها
حتى لو عندك هموم الدنيا لازم تثقى وتفرحى بحب ربنا ليكى
لمرمر هو نازل علشانك انتى واتصلب علشانك انتى
وسامحنى انتى بتقسي قلبك عليه وبتحزنى نفسك
وتفرحى الشيطان ان قدر يوصل لمناه ان بنت من بنات الملك تفضل حزينه
سامحنى بجد لو ضايقتك فى حاجه
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
البكاء يزيد من عمر الفتيات

البكاء يزيد من عمر الفتيات

يقول العلماء: "اذا احسست برغبة في البكاء فلا تحبس دموعك، فإن كثيرا من الآلام والأحزان والغضب تسيل مع هذه الدموع"كما أن العلم يقول إن دموع المرأة أسرع من دموع الرجل. فهي تتعلم البكاء قبل الرجل فتربية البنات تحتاج إلى قدر كبير من الحزم قد لا يحتاج إليه الصبي، لهذا فهي تبكي لانها تعاقب أكثر مما يعاقب شقيقها. وبعض علماء النفس يعتبرون بكاء الكبار عودة الى الطفولة.. إنهم يبكون لأنهم بحاجة إلى عطف من حولهم ويبكون لأنهم لا يجدون وسيلة للتنفيس عن الضغط النفسي إلا الدموع، ويبكون حزنا وقهرا وفرحا ايضا.




وبكاء المرأة الذى يراه البعض أكثر من اللازم لا يرجع فقط إلى طبيعة المرأة الفسيولوجية او النفسية وإنما يعود أيضا إلى أسباب علمية، فالمرأة أكثر بكاء من الرجل بسبب هرمون يدعى "البرولاكتين" وهذا الهرمون يفرزه الجسم كرد فعل للتوتر والأحزان ولمشاعر الاكتئاب التي تنتاب المرأة وهو يرتبط بالبكاء، وعندما ترتفع نسبته في الجسم كثيرا ما يسبب البكاء لأتفه الأسباب. والبكاء بالنسبة للرجل والمرأة أسلم طريقة لتحسين الحالة الصحية وليس دليلا على الضعف أو عدم النضج، وهو أسلوب طبيعي لإزالة المواد الضارة من الجسم التي يفرزها عندما يكون الإنسان تعسا أو قلقا او في حالة نفسية سيئة، والدموع تساعد على التخلص منها. ويقوم المخ بفرز مواد كيميائية للدموع مسكنة للألم.




والبكاء أيضا يزيد من عدد ضربات القلب، ويعتبر تمرينا مفيدا للحجاب الحاجز وعضلات الصدر والكتفين، وبعد الانتهاء من البكاء تعود سرعة ضربات القلب إلى معدلها الطبيعي وتسترخي العضلات مرة آخرى وتحدث حالة شعور بالراحة، فتكون نظرة الشخص إلى المشاكل التي تؤرقه وتقلقه أكثر وضوحا، بعكس كبت البكاء والدموع الذي يؤدي إلى الإحساس بالضغط والتوتر المؤدي إلى الإصابة ببعض الأمراض مثل الصداع والقرحة.



وفى المجتمعات الشرقية ربما يعتبر بكاء الرجل شيئا مشينا او دليلا على الضعف، إلا أن الحقيقة إن للرجل الحق فى أن يبكي، فكبت الدموع ربما يعرض الإنسان رجلا كان أو إمرأة للخطر فقد يصيب بأزمات القلب واضطرابات المعدة والصداع وآلام المفاصل. ويرى العلماء من ذلك أن عمر المرأة أطول من عمر الرجل لأنها لا تتردد فى ترك العنان لدموعها ولا ترى فى ذلك حرجا، وبالتالي يسهم ذلك فى راحتها النفسية والجسدية، أما الرجل - فى المجتمعات الشرقية بالذات- فمع تعرضه للضغوط وفي الوقت نفسه تحفظه بشأن البكاء وبعملية حسابية بسيطة وجد العلماء ان المرأة نظريا تكون أطول عمرا.
 

sosana

مد ايدك يارب
عضو مبارك
إنضم
13 يونيو 2007
المشاركات
3,862
مستوى التفاعل
41
النقاط
0
الإقامة
منقوشة في كف ربي
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

وفى المجتمعات الشرقية ربما يعتبر بكاء الرجل شيئا مشينا او دليلا على الضعف، إلا أن الحقيقة إن للرجل الحق فى أن يبكي، فكبت الدموع ربما يعرض الإنسان رجلا كان أو إمرأة للخطر فقد يصيب بأزمات القلب واضطرابات المعدة والصداع وآلام المفاصل. ويرى العلماء من ذلك أن عمر المرأة أطول من عمر الرجل لأنها لا تتردد فى ترك العنان لدموعها ولا ترى فى ذلك حرجا، وبالتالي يسهم ذلك فى راحتها النفسية والجسدية، أما الرجل - فى المجتمعات الشرقية بالذات- فمع تعرضه للضغوط وفي الوقت نفسه تحفظه بشأن البكاء وبعملية حسابية بسيطة وجد العلماء ان المرأة نظريا تكون أطول عمرا.
يلاهوي دا انا كده هيبقى عمري طويل اووووووي هههههههههه
طبعا الاعمار بيد الله بس لو علميا يبقى هعيش كتير جدا هههههه
ميرسي اوي يا اخوكم على المعلومات الجامدة اوي و الجديدة اوي
ربنا يبارك حياتك وخدمتك
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

يلاهوي دا انا كده هيبقى عمري طويل اووووووي هههههههههه
طبعا الاعمار بيد الله بس لو علميا يبقى هعيش كتير جدا هههههه
ميرسي اوي يا اخوكم على المعلومات الجامدة اوي و الجديدة اوي
ربنا يبارك حياتك وخدمتك


شكرا ليكى انتى يا عسل ربنا يباركك




سلام المسيح
 

dodi lover

New member
عضو
إنضم
23 يوليو 2008
المشاركات
916
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
egypt
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

ميرسى يا اخونا على الموضوع

ربنا يبارك حياتك



وانتى يا سوسانا فبلاش دموعك القريبة أووى دى

انا عارف انك هاتقفلى الكمبيوتر

وتروحى تعيطى علشان عمرك يطول

ههههههههههههههه
 

missorang2006

انا بحبك يا رب.
عضو مبارك
إنضم
20 أكتوبر 2006
المشاركات
653
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
Aqaba_jordan
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

اذا البكاء جد بيطول عمر الفتيات
هادا انا مش هموت بالمرة !!!!
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

اخي العزيزانت عمال تتكلم عن الموضوع بطريقة علمية وكميائية ونسيت ان المراة بطبيعتها اضعف وارق من الرجل ودي حاجة طبيعة فينا ومش صحيح ان عمر المراة اطول الاحصائيات بتقول غير كدة وبتحسدنا علي العياط طب احسدنا علي حاجة حلوة دا انا كدة هخلد في الدنيا ههههههههههههه
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

ميرسى يا اخونا على الموضوع

ربنا يبارك حياتك



وانتى يا سوسانا فبلاش دموعك القريبة أووى دى

انا عارف انك هاتقفلى الكمبيوتر

وتروحى تعيطى علشان عمرك يطول

ههههههههههههههه




شكراً ليك ربنا يباركك
 

اخوكم

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
967
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
عايش فى مصر
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

اخي العزيزانت عمال تتكلم عن الموضوع بطريقة علمية وكميائية ونسيت ان المراة بطبيعتها اضعف وارق من الرجل ودي حاجة طبيعة فينا ومش صحيح ان عمر المراة اطول الاحصائيات بتقول غير كدة وبتحسدنا علي العياط طب احسدنا علي حاجة حلوة دا انا كدة هخلد في الدنيا ههههههههههههه

على فكرة بقي الضعيف فى الزمن ده هو القوى والقوى هو الضعيف وياريت تفهمى قصدى بطريقة فلسفية واقل دليل " انثى الباعوض هى اللى بتشتغل والاستاذ قاعد فى البيت " يعنى هى اللى متحكمة فى البيت يبقي مين الضعيف بقي .
ههههههههههههه
وفيه امثال تنطبق على البشر . هههههههههه

ربنا يقويكى بس متفتريش على اللى ربنا يكرمك بيه هههههههههه

ربنا يباركك
 

tete99

New member
عضو
إنضم
4 أغسطس 2008
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
egypt
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

انا كدا مش هموووت خالص
 

LOVE FOR ALL

New member
عضو
إنضم
30 أغسطس 2008
المشاركات
93
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
مسلمة اسكندرانية
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

ههههههه

يا خراشى انا كدة حيبقى عمرى طويل جدا

تسلم ايدك ع التوبيك
 

Esther

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
27 مارس 2008
المشاركات
395
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
فى قلب حبيبى
رد: البكاء يزيد من عمر الفتيات

ميرسى جدا جدا يا اخونا
على الموضوع الجامد ده
عاشت ايديك
علشان لما تشوفونا بنعيط ما تتريقوش علينا
وتقولنا دلع بنات ...هاه صح
 
أعلى