مناقشات دورة اللاهوت الدفاعي - المستوى الأول - المحاضرة الأولى

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
لو عليا انا بعافر عشان افهم سدقنى
ومشعارفه اسال اسئله زي الموجودين فبحاول استفاد من الاسئله المطروحه بس بتبقى الايجابات عليها صعبه مش ببقى فهماها برضه هل ينفع نناقش فى مناقشات الغير ولا لازم يكون مننا ليكم وبس ولا اعمل ايه

تفضلي بطرح ما لم تفهميه فهذا هو المطلوب وهذا متوقف في البداية فالأفكار معظمها جديدة ، ونحن هنا لأجل هذا أصلا ..
تفضلي

ربنا يباركك ، ما الذي صعب عليكي ؟

ملحوظة : أتكلم معاكي العامية ؟ يعني زي ما بنتكلم عادي ؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
ومشعارفه اسال اسئله زي الموجودين فبحاول استفاد من الاسئله المطروحه بس بتبقى الايجابات عليها صعبه مش ببقى فهماها برضه هل ينفع نناقش فى مناقشات الغير ولا لازم يكون مننا ليكم وبس ولا اعمل ايه
اة طبعا لازم تسالى
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
مفيش مشكلة بس انا مش شايف اصلا المشتركين راحوا فين؟

لسة ما عداش اول يوم .. فاضل حوالي ساعتين وشوية على اول 24 ساعة ..

الحساب يجمع :)
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر

fouad78

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
3 نوفمبر 2008
المشاركات
3,102
مستوى التفاعل
274
النقاط
83
الإقامة
على كف يده
فأصبحت هذه الكلمات العربية ( مثل أقنوم ) هى المستخدمة بشكل شِبة مطلق
مستخدمة بين العرب ولكنها سريانية وليست عربية :spor22:

التقليد هو كل ما وصلنا من الرسل عن طريق كتاباتهم أو تعليمهم
سؤال: ضمن الكنائس التقليدية ألا يُعتبر التعليم الآبائي أيضاً ضمن التقليد؟
وخصوصاً في محاربة بدع وهرطقات لم تكن على زمن الرسل

مرة ثانية الرب يعوض تعب محبتكم
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
مستخدمة بين العرب ولكنها سريانية وليست عربية :spor22:
تمام لكن معناها مشوه فى عقول بعض العرب وللاسف ايضا بعض اللاهوتيين الشرقيين
سؤال: ضمن الكنائس التقليدية ألا يُعتبر التعليم الآبائي أيضاً ضمن التقليد؟
التعليم الابائى الصحيح هو امتداد طبيعى للتقليد الرسولى وليس ابتداع
وخصوصاً في محاربة بدع وهرطقات لم تكن على زمن الرسل
التقليد الرسولى هو المقياس اللى بيقاس عليه استقامة وارثوذكسية فكر من عدمه
فمثلا اريوس ادعى ان الابن مخلوقا وليس من جنس الاب
رفضنا لافكار اريوس لانها بتتعارض مع التقليد الرسولى اللى اكد على ازلية الكلمة ومساوته للاب فى الجوهر
فكتابات اثناسيوس ضد الاريوسيين ماهى الا شرح للتقليد المسلم الرسولى
 

fouad78

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
3 نوفمبر 2008
المشاركات
3,102
مستوى التفاعل
274
النقاط
83
الإقامة
على كف يده

تمام لكن معناها مشوه فى عقول بعض العرب وللاسف ايضا بعض اللاهوتيين الشرقيين

التعليم الابائى الصحيح هو امتداد طبيعى للتقليد الرسولى وليس ابتداع

التقليد الرسولى هو المقياس اللى بيقاس عليه استقامة وارثوذكسية فكر من عدمه
فمثلا اريوس ادعى ان الابن مخلوقا وليس من جنس الاب
رفضنا لافكار اريوس لانها بتتعارض مع التقليد الرسولى اللى اكد على ازلية الكلمة ومساوته للاب فى الجوهر
فكتابات اثناسيوس ضد الاريوسيين ماهى الا شرح للتقليد المسلم الرسولى
شكرا والرب يبارك حياتك
 

Abdel Messih

Ορθόδοξο&#
عضو مبارك
إنضم
15 يناير 2012
المشاركات
1,535
مستوى التفاعل
123
النقاط
0
عندى سؤال :

بتقول :
كل هذا نجده في كتابات الآباء الأوائل ومن هنا جاءت الأهمية القصوى لهذه الكتابات


و بتقول ايضا :
وهذا كله مع الملاحظة أن ليس كل ما كتبه الآباء وصلنا


سؤالى :

كيف لها اهمية قصوى و فى نفس الوقت لم تصل كلها ؟!
 

Abdel Messih

Ορθόδοξο&#
عضو مبارك
إنضم
15 يناير 2012
المشاركات
1,535
مستوى التفاعل
123
النقاط
0
أقصد انه لو كانت الاهمية بهذه القصوى لكان من المفترض المحافظة عليها لتصلنا كلها !
فهل هذا صحيح ؟ و هل من توضيح ؟ :)
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
ليس كل كتبه الاباء المسيحين فى القرون الاولى وصلت لنا فاوريجانوس العملاق مثلا كتب مئات المجلدات حتى ان قيل عنه انه ما كتبه لا يقدر العقل البشرى ان يستوعبه
ما يقصد بيه فى كتابات الاباء انهم حافظوا على القالب الرسولى لشرح العقيدة كونهم اقرب الى عصر الرسل فكتاباتهم تمثل اهمية كبيرة من ناحية انها كتابات قريبة العهد من تعاليم الرسل انفسهم

ولكن مش مشترط ان يصل الينا كل كلمة كتبوها الاهم ان الذى وصل لنا نقدر ان نعرف من خلاله فكر الاباء وشروحاتهم عن الايمان المسيحى الرسولى
 

be believer

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
17 فبراير 2012
المشاركات
325
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
in this world
أنا قرأت المحاضرة مرتين ولم أر شيئا مميزا فيها , فكل ما هو مكتوب فيها بديهي بالنسبة لي :)
فما رأيكم ؟
 

Thunder Coptic

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
30 يوليو 2010
المشاركات
1,234
مستوى التفاعل
40
النقاط
48
الإقامة
تايه في ارض الغربه
الإخوة والاخوات ، أريد آرائكم في شيء ما ، تجول بخاطري فكرة أن أقوم في نهاية الدورة بتطبيق هذه الدورة معكم على " سلسلة محاضرات لشخص مسلم " من حيث إستخراج الأخطاء والنقد المنطقي وكتابة الأبحاث والإستشهادات والتنسيق ...إلخ، فما هى آرائكم ؟ ( إلى ان ابحث الأمر مع الدكتور يوحنا ) ..

انا معك في هذا الراي
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
سؤالى :

كيف لها اهمية قصوى و فى نفس الوقت لم تصل كلها ؟!
كدا هازعل منك!! مش دا السؤال اللي تسأله انت!

لها اهمية قصوى أي : الموجود له اهميه قصوى
ليس كل ما كتبوه وصلنا : أي ليس كل الذي له اهميه قصوى اكتشفناه

فالعام : الأهمية القصوى
الخاص : الإكتشاف..



سؤال تاني زي دا وهاتدفع نص جنية :

أقصد انه لو كانت الاهمية بهذه القصوى لكان من المفترض المحافظة عليها لتصلنا كلها !
فهل هذا صحيح ؟ و هل من توضيح ؟ :)
مبدأ خاطيء، لان الكمال المطلق لا يتحقق أبداً، كله مهمة ولم تصلنا كلها لأن هناك عوامل بشرية ،، مع العلم اني هنا اتكلم عن " اقوال الآباء وأعمالهم " وليس عن " التقليد " وارجو التفريق ..

أنا قرأت المحاضرة مرتين ولم أر شيئا مميزا فيها , فكل ما هو مكتوب فيها بديهي بالنسبة لي :)
فما رأيكم ؟

ممتاز ، هل هذا يعني انك جاهز للسؤال ؟
 

Abdel Messih

Ορθόδοξο&#
عضو مبارك
إنضم
15 يناير 2012
المشاركات
1,535
مستوى التفاعل
123
النقاط
0
شكرا لك يا دكتور يوحنا و شكرا لمولكا :) ( بغض النظر عن موضوع النص جنيه :new6: )
و ان امكن تطبيق هذا الرأى فسيكون للأفضل ( فى نظرى لا اكثر ) :

الإخوة والاخوات ، أريد آرائكم في شيء ما ، تجول بخاطري فكرة أن أقوم في نهاية الدورة بتطبيق هذه الدورة معكم على " سلسلة محاضرات لشخص مسلم " من حيث إستخراج الأخطاء والنقد المنطقي وكتابة الأبحاث والإستشهادات والتنسيق ...إلخ، فما هى آرائكم ؟ ( إلى ان ابحث الأمر مع الدكتور يوحنا ) ..
 

G.a.L.a.x.y

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
5 يونيو 2007
المشاركات
7,585
مستوى التفاعل
372
النقاط
0


تفضلي بطرح ما لم تفهميه فهذا هو المطلوب وهذا متوقف في البداية فالأفكار معظمها جديدة ، ونحن هنا لأجل هذا أصلا ..
تفضلي

ربنا يباركك ، ما الذي صعب عليكي ؟

ملحوظة : أتكلم معاكي العامية ؟ يعني زي ما بنتكلم عادي ؟


اولا انا قريت المقاله 4 مرات كمقدمه والمقاله الاولى وقريت ال 20 صفحه فى المناقشه عشان مسالش اسئله مكررة

ثانيا ياريت العامى سهل عليا لانى بفهم بصعوبه الفصحى


ثالثا اتحملونى لو اسئلتى غبيه





اة طبعا لازم تسالى



شكرا ليك ربنا يباركك








اولا اللى سجلوا تقاليدهم هم الرسل انفسهم وليس اخرين فالكنيسة تسلمت الاثنين سواء التقليد الشفوى او المكتوب من الرسل انفسهم

ثانيا ضياع تقاليد الرسل مستحيل والسبب هو ان هذة التقاليد قد سلمت لكنائس لا يمكن التواطئ بينهم فى اسكندرية وروما وشمال افريقيا وافسس وانطاكية

فالتقاليد الرسولية ليس قاصرة على فئة معينة او كنيسة محددة الكل تسلم التعليم الرسولى والكل سجل ما تعلمه من الرسل والكل متفق على كل الحقائق




الاول انا فهمت ان التقليد هى بشاره الرسل سواء كلام او كتابه رسايل

واتسلمت للكنايس دى كلها فى كل حته ومش بس اتسلمتها كتابه اتسلمتها شفهى

بس مش فاهمه ازاى اتسلمت المنايس التقليد ؟ وكمان

هل معناه ان كل رسول عمل رسايل كتير ووزعها على الكنايس كل كنيسه نسخه ؟

( حاسه ان اسئلتى غبيه استحملونى )

وكمان لو حد سالنى ايه التقليد مش ضاع هيبقى الرد ..

ان الرسل سلموا التقليد للكنايس الرسوليه فاصبح لدينا الاف المخوطات الا تثبت انه صعب

الضياع ؟؟

ويعنى ايه التقاليد اتسلمت لكنائس لا يمكن التواطئ بينهم ؟؟



هو ايه الفرق بين التقليد والكتاب المقدس ؟؟

من حيث الاهميه وهو التقليد دة بيحتوى على ايه يعنى غير معرفه طقوس الكنيسه للقداسات

الا قلت عليه اللتورجيه


سامحونى على جهلى واسئلتى الغبيه انا قريت المقال 4 مرات وفهمى بطئ اووى مشعارفه ليه كدة


وكمان قريت ان تسجيل الانجيل مكنش تجميع كان توثيق

يعنى ايه كان توثيق مشفاهمه ؟ هو مش اتجمع من الرسل واتحط بالانجيل ؟

انا حاسه ان عندى كميه معلومات غلت كتير اووى


وقريت الواجب :)


ربنا يبارككم :yaka:


 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
بس مش فاهمه ازاى اتسلمت المنايس التقليد ؟ وكمان
يعنى مثلا لما بولس راح روما علم الناس هناك ان المسيح هو حكمة الله وقوة الله الذى ارسله الاب فى شبه جسد الخطية وادان الخطية فيه وقام فى اليوم الثالث وصعد للسماوات دا تقليد رسولى مسلم و نظام الليتورجية دا تقليد رسولى مسلم
فحتى لو بولس مكتبش رسايله كنا هنؤمن بالمسيح وهنؤمن برسالته من خلال التقليد اللى تسلمته الكنيسة من الرسل
هذا التعليم علم بيه بولس مثلا كنيسة روما
ما علم بيه بولس الكنيسة اللى بشر فيها يعتبر تقليد رسولى فليس كل ما كتبه بولس هو فقط اللى ليه سلطان فى التعليم لكن حتى ما علموه للكنايس له نفس الدرجة فى الاهمية فى التعليم
وهكذا باقى الرسل مرقس ويوحنا ومتى وبطرس والكل حينما كان يذهب يكرز بالمسيح كان بيكرز اولا ببشارة الانجيل ويعلم المؤمنين هناك كل اسس الايمان
كل هذة التقاليد التى علم بيها الرسل كنائسهم هى اساس الايمان الرسولى

هل معناه ان كل رسول عمل رسايل كتير ووزعها على الكنايس كل كنيسه نسخه ؟
لا معناها ان كل رسول للمسيح حينما ذهب لبلد علم هناك باسم المسيح ولما امنوا بالمسيح سلم لهم كل ما تسلموه من المسيح
فالتسليم الرسولى من الرسل للكنائس هو دا ما نتكلم عنه

ويعنى ايه التقاليد اتسلمت لكنائس لا يمكن التواطئ بينهم ؟؟
يعنى بولس بشر فى روما وغلاطية وكورنثوس وفيلبى وكولوسى
ومرقس بشر فى مصر وبطرس بشر فى اروشليم وروما ومتى ذهب لانطاكية ويعقوب كان فى اورشليم ويوحنا فى افسس فكان نطاق الكرازة عالمى
كل كنيسة من دول سمعوا تعليم الرسل وكل كنيسة حفظت ما تسملوه من الرسل
عالمية كرازة الرسل تؤكد ان لا يمكن باى حال من الاحوال يتفقوا فيما بينهم على تلفيق تقاليد فيما بينهم

يعنى حضرتك لو سمعتى خبر فى امريكا ونفس الخبر بيتردد فى مصر وفى العراق وفى اوربا اكيد الخير دا صح لان استحالة كل الشعوب دى تتفق على تاليف شئ فيما بينهم ان لم يكن مصدر الخبر واحد
هو ايه الفرق بين التقليد والكتاب المقدس ؟؟

من حيث الاهميه وهو التقليد دة بيحتوى على ايه يعنى غير معرفه طقوس الكنيسه للقداسات

الا قلت عليه اللتورجيه
الكتاب هو جزء من التقليد كتبه الرسل
والتقليد مش فقط بيحوى النظام الليتورجى لكنه بيحوى كل التقاليد اللى تسملناها من الرسل سواء لاهوتية او طقسية او ادبية او اخلاقية
وكمان قريت ان تسجيل الانجيل مكنش تجميع كان توثيق

يعنى ايه كان توثيق مشفاهمه ؟ هو مش اتجمع من الرسل واتحط بالانجيل ؟

يعنى لما كتب الرسل بعض ما علموه للكنايس كان لمجرد توثيق بعض التعاليم لكى تحفظ فى الكنيسة وتقرا على الشعب
 

be believer

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
17 فبراير 2012
المشاركات
325
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
in this world
الاختبار الذي سأخضع له أنا متى سيكون ؟ وهل سيتم طرح الأسئلة هنا أم برسالة خاصة موجهة لي أم كيف؟
وما هي مدة الوقت القصوى المتاحة لإجابتي على الاختبار؟
وشكرا
 
أعلى